Posts

GILIRAN GPMS DAN MAPPIM PULA MENCABAR AKTA PERLEMBAGAAN SEKOLAH VERNAKULAR

Writ Saman mencabar keabsahan Sekolah Vernakular telah di failkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sebentar tadi.

Plaintif adalah Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Majlis Pendidik Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM)

Peguam mereka adalah HJ HANIF KHATRI

#JumpaDiMahkamah
#RasisBerpelembagaan
#AkuTutupSekolahKau

https://www.malaymail.com/news/malaysia/2019/12/16/malay-muslim-groups-next-to-challenge-constitutionality-of-vernacular-schoo/1819742

Kenyataan Media Untuk Siaran Segera:
*SAMAN TERHADAP MENTERI PENDIDIKAN DAN KERAJAAN MALAYSIA BAGI MENGISYTIHARKAN SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA DAN TAMIL SEBAGAI BERCANGGAH DAN TIDAK SAH DI SISI PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN*
16 DISEMBER 2019
1. Baru sebentar tadi (16 Disember 2019, jam 5:39pm), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) dan Majlis Pembangunan Pendidikan Islam Malaysia (MAPPIM) telah secara bersesama memfailkan Writ Saman dan Penyata Tuntutan di Mahkamah Tinggi Malaya di Kuala Lumpur, melalui Peguamcaranya, Tetuan Amelda Fuad Abi & Aidil. Saman tersebut menamakan Menteri Pendidikan dan Kerajaan Malaysia sebagai Defendan, dan difailkan bagi mendapatkan pengisytiharan oleh Mahkamah bahawa kewujudan sekolah-sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil adalah bercanggah dengan kedudukan bahasa kebangsaan di bawah Fasal 152(1) Perlembagaan Persekutuan.
2. Pemfailan saman ini adalah susulan dari keputusan Mahkamah Persekutuan pada 11.11.2019 yang telah menolak permohonan seorang peguam, Mohd Khairul Azam bin Abdul Aziz, bagi mencabar keabsahan kewujudan Sekolah-Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil di Malaysia, kerana menurut Mahkamah Persekutuan, permohonan tersebut sepatutnya difailkan di Mahkamah Tinggi, dan bukan di Mahkamah Persekutuan.
3. Justeru, atas keputusan Mahkamah Persekutuan tersebut, kedua-dua GPMS dan MAPPIM telah mengambil inisiatif bagi memfailkan tindakan di Mahkamah Tinggi, supaya persoalan penting tentang keabsahan kewujudan sekolah-sekolah aliran vernakular adalah sah atau tidak di sisi Perlembagaan Persekutuan dapat diputuskan oleh Mahkamah Tinggi.
4. Antara perkara yang dipohon oleh GPMS dan MAPPIM adalah untuk perintah-perintah antara lainnya seperti berikut:-
(a) suatu pengisytiharan bahawa seksyen 2, 17 dan 28 Akta Pendidikan 1996 (Akta 550), setakat mana peruntukan-peruntukan itu membenarkan penubuhan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil yang menjalankan pengajaran dan pembelajaran dalam bahasa Cina dan Tamil sebagai bahasa pengantar masing-masing, adalah bercanggah dengan Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan dan oleh yang demikian adalah tidak sah dan terbatal setakat percanggahan itu;
(b) suatu pengisytiharan bahawa kewujudan sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil telah secara lanjutannya, turut menyebabkan satu keadaan yang bercanggah dengan Perkara 5 (hak terhadap kehidupan yang bermaruah), perkara 8 (hak kesaksamaan), perkara 10 (hak berekspresi), Perkara 11 (kebebasan beragama), dan perkara 12 (hak terhadap pendidikan);
(c) suatu perintah bahawa Menteri Pendidikan dan Kerajaan Malaysia hendaklah mengambil segala langkah yang perlu bagi memastikan bahawa kewujudan sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil yang sedia ada di Malaysia hendaklah diselarikan dengan peruntukan Perkara 152(1) Perlembagaan Persekutuan, dalam tempoh enam (6) tahun daripada tarikh Mahkamah memberikan penghakiman.
5. GPMS dan MAPPIM telah mengarahkan kami, selaku peguamcaranya, untuk melantik peguam kanan, Tuan Haji Haniff Khatri Abdulla, sebagai kaunsel utama bagi mewakili MAPPIM dan GPMS ketika perbicaraan kes ini di Mahkamah kelak.
6. Kami juga telah diarahkan untuk menegaskan bahawa kedua-dua GPMS dan MAPPIM menyokong segala usaha peningkatan penguasaan bahasa ketiga, sama ada bahasa Mandarin, Tamil, Arab, Kadazan, atau mana-mana sahaja bahasa lain di dunia termasuk Jepun, Korea, dan lain-lain melalui pengajaran dan pembelajaran bahasa-bahasa tersebut sebagai satu mata pelajaran, tetapi menolak mana-mana bahasa asing tersebut daripada dijadikan bahasa pengantar utama di mana-mana institusi pendidikan awam yang menerima dana awam, kerana hal tersebut akan bercanggah dengan kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan yang mesti digunakan untuk semua tujuan rasmi.

Tetuan Amelda Fuad Abi & Aidil
Peguamcara bagi GPMS dan MAPPIM

Wahai Warga Nigeria

Wahai warga Nigeria, dengarlah juga luahan kami orang-orang Melayu di Malaysia.

1. Nenek moyang dan Datuk kami adalah penduduk asal di Tanah Melayu.

2. Sekitar tahun 1948-1957 dulu, mrk bekerja sebagai pesawah dan nelayan di kampung-kampung.

3. Mereka tak sedar pun penjajah British telah membawa masuk pendatang dari Tanah Besar China melalui sistem “kangchu” utk bekerja di lombong-lombong bijih timah di Malaya.

4. Mereka juga tidak tahu penjajah turut membawa masuk pendatang dari India melalui sistem “kanggani” untuk bekerja di ladang2 getah milik British di Malaya.

5. Nenek moyang kami tak tahu menahu pun tentang rancangan British membawa masuk jutaan pendatang asing ini untuk bekerja bagi kepentingan ekonomi British.

6. Tiba-tiba pada tahun 1955, ketika pilihanraya umum pertama Malaya, Tunku Abdul Rahman paksa nenek moyang kami bersetuju dengan dasar Umno utk memberikan taraf warganegara kepada pendatang asing.

7. Tok nenek kami di beritahu Kita kena Kasihan kpd kesusahan pendatang asing ni yang dah takde Tempat nak pergi bila Malaya Merdeka nanti dan atas dasar simpati, tok nenek kami pun terpaksa setuju lah dgn cadangan Tunku.

8. Tok nenek kami di beritahu Tunku bahawa sbg balasan Kita Beri taraf warganegara kpd pendatang, mrk akan iktiraf hak istimewa MELAYU, bahasa Melayu dan terima Raja2 Melayu sbg tanda kesetiaan mrk kpd Negara.

9. Jadi dalam tempoh 1957 hingga 1970, kira-kira 1.75 juta kaum pendatang mendapat taraf warganegara dengan di kecuali kan syarat fasih Berbahasa Melayu dan di kecuali kan ikrar taat Setia.

10. Tok nenek kami tak tahu rupanya Tunku dah tipu tok nenek kami dan melanggar peruntukan Perlembagaan krn syarat Wajib bahasa Melayu dan Wajib angkat Ikrar adalah syarat Perlembagaan yg Wajib di patuhi.

11. Kini selepas 62 tahun Malaya Merdeka, kami bangsa Melayu di tindas di Bumi sendiri, nak kerja payah sbb cicit pendatang yg dah jadi tokey besar kat sini syarat kan kena fasih bahasa mandarin sebelum boleh di terima kerja Pasang skru kat sykt mrk.

12. Mrk juga dah persoalkan hak istimewa MELAYU dan mrk enggan Berbahasa Melayu dlm urusan rasmi Kerajaan.

13. Kerajaan kami pun walaupun PM nya Melayu, tak kira lah krjn lama atau krjn baru, semua lembik tunduk pada tokey2 Cina dan kami kekurangan peluang kerja sbb tak mampu membayar rasuah kpd pegawai2 krjn dan org2 politik Melayu sptmana kemampuan sykt pendatang membayar rasuah kpd pemimpin kami yg korup.

14. Kami ingat tukar Kerajaan ni keadaan akan berubah, tapi lagi teruk kami kehilangan kerja dan kos hidup meningkat.

15. Kami nak meniaga air balang tepi Jalan pun kena halau mcm anjing sedangkan bangsa pendatang buat kanopi monkeytent tepi jalan pun takpa asalkan ada duit jolok kat penguatkuasa yg terdiri dari bangsa kami juga yg korup.

16. Jadi pendatang Nigeria sekelian, hangpa jangan mintak lebih2 la kat Negara ni.

17. Kami pun susah, hangpa nak senang mudah?

https://m.malaysiakini.com/news/483767

#RasisBerperlembagaan

Luahan rasa,

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)

CINA TAK BOLEH BERBAHASA MELAYU WAJAR DILUCUTKAN KEWARGANEGARAAN

Imej mungkin mengandungi: teks

1. Saya merujuk kepada laporan berita bahawa ramai pemandu grab dari kaum bukan Melayu telah gagal melepasi ujian PSV atas alasan tidak memahami kertas ujian yang di buat dalam bahasa Melayu.

2. Berita itu memetik kenyataan spt berikut “Additionally, Chong said language barriers contribute to drivers’ high failure rate for the PSV licence test.

He explained that test and training are conducted in Bahasa Malaysia (BM) and it has posed an issue for the non-native speaking drivers.

“We have noticed because that the test is in BM, the failing rate is fairly high, especially for the Chinese-speaking drivers. Even though by right they should know the language as most of them speak the language, but it tend to be harder for them to read,” he said.

3. PUTRA merujuk kepada Perkara 16 Perlembagaan Persekutuan berkaitan pemberian taraf warganegara kepada pendatang bukan Melayu yang di buat pada tahun 1957 dahulu.

4. Antara syarat utama yang di tetapkan dalam pemberian kewarganegaraan adalah kebolehan Berbahasa Melayu.

5. Kegagalan Generasi pendatang yang pernah di berikan kewarganegaraan Malaya dulu untuk memahami dan berkomunikasi dalam Bahasa Melayu pada tahun 2019 ini amat lah membimbangkan dan menyedihkan.

6. Kegagalan warganegara Malaysia untuk Berbahasa Melayu adalah satu penghinaan terhadap kedudukan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan menurut Perkara 152 Perlembagaan.

7. PUTRA percaya kegagalan mereka berkomunikasi dalam bahasa Kebangsaan adalah natijah sistem Pendidikan Vernakular yang mereka pelajari di samping pekerjaan selepas Sekolah yang mementingkan bahasa mandarin dan kantonis sbg syarat untuk mengasingkan mereka dari pekerja bukan berbangsa Cina.

8. Di sebabkan tiada ruang mereka bergaul dengan rakyat berbangsa lain, maka apabila di berhenti kan kerja, mereka memilih membawa grab dan terbongkar lah kegagalan mereka Berbahasa Melayu seperti pendedahan ini.

9. PUTRA dengan ini komited untuk mengadakan semula ujian kompetensi Berbahasa Melayu untuk semua rakyat Malaysia seandainya PUTRA di beri kepercayaan sebagai Kerajaan Malaysia nanti.

10. Bagi sesiapa yang gagal ujian kompetensi Bahasa Melayu ini, PUTRA akan memulakan prosiding menarik balik kewarganegaraan yang pernah tersilap di berikan kepada mereka suatu ketika dahulu.

Sekian

#RasisBerpelembagaan

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)