Posts

Nasib Tommy Thomas

Mengikut Perkara 145 Perlembagaan, YDPA hendaklah melantik Peguam Negara atas Nasihat Perdana Menteri.

Ini bermaksud, YDPA tiada pilihan lain melainkan terpaksa melantik sesiapa sahaja yang di cadangkan oleh PM.

Untuk memecat AG, YDPA boleh memecat Tommy Thomas dengan menitahkan penubuhan satu Tribunal Sebagaimana Tribunal memecat seorang Hakim Mahkamah Persekutuan.

Namun Tribunal ini juga hanya boleh di titahkan di wujud kan oleh YDPA atas Nasihat PM.

Tanpa Nasihat dari PM, YDPA tidak mempunyai kuasa Perlembagaan utk memecat Tommy Thomas.

Jadi nasib Tommy Thomas berada dalam tangan PM.

Sama2 lah Kita berdoa kepada Allah untuk mengilhamkan sesuatu kpd PM kamu tu.

SIRI MEMBEDAH KEPALA HOTAK TOMMY THOMAS

Hari ini saya cuba untuk membedah siasat sebahagian pemikiran En Tommy Thomas (TT) yang sekarang telah menjadi Peguam Negara melalui kompilasi kertas kerja beliau bertajuk “Abuse of Power”.

1. Saya merujuk kepada mukasurat 93-100 buku tersebut yg saya lampirkan di bawah utk saya kelihatan berlaku adil kepada beliau.

2. Apabila menghurai topik sejarah awal negara di mukasurat 94 buku berkenaan, saya seronok membaca pengakuan TT di perengan2 akhir topik berkenaan berkaitan fakta sejarah bahawa kaum cina dan india di negara ini adalah asalnya pendatang dari China dan India.

3. Namun beliau menghuraikan terlalu jauh berkaitan proses migrasi sejak zaman kegemilangan Melaka dan beliau menyembunyikan fakta British membawa masuk buruh kasar dari China dan kuli dari benua India utk menjadi hamba British di Tanah Melayu mengorek bijih dan menoreh getah.

4. Kemudian beliau menghurai tentang “Kontrak Sosial” yang sekali lagi beliau mengakui bahawa dan merujuk kepada istilah “Chinese and Indian immigrants” di akhir mukasurat 94 dan awal mukasurat 95 buku berkenaan.

5. Pengakuan TT ini tidak sewajarnya menimbulkan kemurungan kepada bangsa pendatang. Itu adalah fakta sejarah yg di akui Peguam Negara dari bangsa pendatang yg sama dgn kamu.

6. Namun menyedihkan bila TT menyatakan Kontrak Sosial ini hanyalah satu prinsip “quid pro quo” iaitu konsep pertukaran suka sama suka iaitu sebagai balasan kepada pemberian taraf kewarganegaraan Tanah Melayu yg membolehkan mrk menggunakan bahasa ibunda dan amalan agama mrk, mrk mengiktiraf hak Melayu atas tanah dan jawatan perkhidmatan awam. (Perenggan kedua mukasurat 95)

7. Ewah37x banyak cantik muka kau TT. Takat tu je “quid pro quo” yg ko mahu kelirukan kami????

8. Kemudian TT memetik 1 kenyataan politik Tunku di mukasurat 96 buku berkenaan yg menyatakan kerajaan Perikatan Malaya bukan hanya milik Melayu tetapi milik bersama cina dan india tanpa dominasi Melayu.

9. Tindakan memetik hanya 1 kenyataan Tunku adalah tindakan tidak bertanggungjawab TT krn umum mengetahui bagaimana pendirian Tunku yg tegas menjaga kepentingan Melayu sehingga sanggup mengeluarkan Singapura dari Malaysia apabila mendapati populasi kaum cina mengatasi kaum Melayu. Jika Tunku tu nak di labelkan liberal oleh TT, kenapa Tunku bertindak demikian demi mengekalkan dominasi Melayu dlm Malaya???

10. Kemudian TT menghurai aspek Ketuanan Melayu di mukasurat 98 bukunya dan beliau menyatakan pendapat yg menyatakan ketuanan Melayu adalah berkaitan Islam, Raja2 Melayu, Hak Melayu dan Bahasa Melayu adalah tafsiran yg boleh menyebabkan pemimpin2 awal Melayu bangkit dari kubur dan menafikannya.

11. Dey Tambi, nampak sangat ko menjual nama almarhum yg tidak dpt menjawab hujah songsang ko tu.

12. Saya percaya TT ni bukanlah cerdik sangat seperti yg di gambarkan.

13. Beliau hanya pemanipulasi fakta sejarah dan kemungkinan besar menulis kertas kerja berkenaan dlm keadaan mabuk.

Sekian terima kasih

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Naib Presiden
Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)
0129770412

 

 

Lama sangat bodohnya Tommy Thomas dalam mengendalikan kes jenayah

Kuliah undang2 percuma untuk rakyat Hakim Negara.

1. Saya nak komen hanya berkaitan Hujahan Tommy Thomas yang di laporkan menyatakan seperti berikut:-

“Sebagai tertuduh, dia akan dapat bersuara nanti, maka dia perlu benarkan versi pendakwaan diberitahu dahulu (ketika peringkat pendakwaan).

“Tiada guna mengkritik media, kerana mereka melaporkan versi kami. Tiba giliran pembelaan, dia (Najib) boleh memberikan versinya.

2. Saya taknak ulas berkaitan kandungan lain dalam pemberitaan ini. https://m.malaysiakini.com/news/484457

3. Hujahan TT ini menunjukkan walaupun selepas lebih 1 tahun menjadi Peguam Negara, TT yg tiada langsung pengalaman mengendalikan kes2 jenayah sepanjang karier kepeguaman beliau, beliau masih naif bab undang2 jenayah sekarang.

4. Utk pengetahuan TT, walaupun sekarang di peringkat pendakwaan membentangkan kes Prima facie terhadap tertuduh, Versi keterangan pembelaan tertuduh hendaklah di kemukakan dan di timbulkan oleh Peguambela tertuduh ketika menyoalbalas saksi2 pendakwaan.

5. Jadi kenyataan TT yg menyatakan bahawa “sekarang giliran kes kami dan media hanya melaporkan Versi kes kami manakala Versi pembelaan kamu boleh kamu ceritakan nanti semasa peringkat pembelaan kamu” adalah kenyataan BODOH dari seorang yang memegang jawatan sebagai PENDAKWARAYA.

6. Adalah hak undang2 pembelaan untuk meletakkan Versi keterangan pembelaan seawal Mungkin di peringkat kes pendakwaan ini bagi mengelakkan pembelaan terperangkap dengan pembelaan “afterthought” jika hanya di bangkitkan di peringkat pembelaan nanti.

7. Maksudnya, jika tertuduh ingin mengemukakan bukti alibi contohnya, bahawa beliau tiada di Tempat kejadian sepertimana pertuduhan, maka fakta keterangan alibi tertuduh hendaklah di kemukakan seawal Mungkin, bukan selepas pembelaan di panggil.

8. Jadi lama sangat bodohnya TT dalam mengendalikan kes jenayah.

9. Patut lah yg merogol indon Bebas, yang mendera indon Bebas, yang mengintai bawah skirt amoi kedai cermin mata Bebas, yang makan rasuah Jakel rm800k Bebas, yang di rasuah dgn banglo harga murah dari pasaran Bebas.

10. Dah Peguam Negara kita tau berjoget dgn siti kasim je.

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Peguambela & Peguamcara

PERMOHONAN BAPA ALLAHYARHAM ADIB UNTUK PROSIDING MENGHINA MAHKAMAH OLEH PEGUAM NEGARA

KENYATAAN MEDIA PUTRA BERKAITAN PERMOHONAN BAPA ALLAHYARHAM ADIB UNTUK PROSIDING MENGHINA MAHKAMAH OLEH PEGUAM NEGARA.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

1. Mahkamah Koroner akan membuat keputusan pada hari Rabu minggu hadapan samada untuk menamatkan prosiding Inkues atau meneruskan memanggil saksi tambahan dan samada untuk mendengar permohonan Bapa Allahyarham untuk memulakan prosiding menghina Mahkamah ke atas Peguam Negara.

2. PUTRA Menyokong penuh jika Mahkamah memanggil Tommy Thomas untuk memberikan tunjuk sebab Mengapa beliau tidak boleh di kenakan tindakan menghina Mahkamah.

3. Umum mengetahui bahawa ketika prosiding Inkues Adib masih berjalan, secara tiba-tiba di laporkan pihak pengurusan kuil Sri Mariamman telah menarik balik Rayuan mereka di Mahkamah Rayuan dan Peguam pihak kuil memberikan alasan penarikan balik Rayuan berkenaan adalah Berikutan pemfailan satu afidavit Jawapan oleh Jabatan Peguam Negara yang menyatakan bahawa Adib mati akibat di langgar van EMRS dan bukannya sebab di belasah.

4. Selepas berita ini tersebar, masyarakat Sivil telah mempersoalkan tindakan Peguam Negara mengarahkan pemfailan afidavit berkenaan dalam keadaan prosiding Inkues Adib masih belum berakhir dan Hakim Inkues masih belum membuat keputusan berkaitan punca sebenar kematian Allahyarham.

5. Umum melihat tindakan Peguam Negara yang mengikrarkan satu afidavit bersifat pramatang dan mendahului keputusan Mahkamah adalah satu bentuk jenayah penghinaan kepada Mahkamah.

6. Jadi tindakan bapa Allahyarham mengarahkan permohonan prosiding menghina Mahkamah ini amat lah bertepatan dengan kebimbangan netizen yang melihat terlalu banyak campurtangan tak wajar dari Peguam Negara terhadap prosiding Inkues ini yang seolah-olah mahu membimbing Hakim Koroner agar membuat keputusan Selaras dengan Pendapat pramatang Peguam Negara tersebut.

7. PUTRA mendesak agar tiada tangan-tangan politik cuba untuk mempengaruhi Hakim bagi menentukan samada prosiding menghina Mahkamah ini patut atau tidak patut di mulakan terhadap Peguam Negara dan rakyat akan memerhatikan dengan penuh minat perkembangan kes ini.

8. PUTRA mengimbas kembali peristiwa pada tahun 1998 di mana Tommy Thomas ketika itu telah di jatuh kan hukuman Penjara dan denda oleh Hakim RK Nathan kerana kenyataan beliau yang menghina Mahkamah. Rujuk di pautan ini https://m.malaysiakini.com/news/473583

9. Jadi Tommy Thomas yang pernah di rekod kan pernah di sabit kan kesalahan jenayah menghina Mahkamah perlu sekali lagi di hadapkan untuk pertuduhan yang sama.

10. Keadilan untuk Allahyarham Adib bukan sahaja untuk keluarganya malah seluruh rakyat Malaysia yang bersedih dan memerhatikan samada kematian seorang wira Negara akan mendapat pembelaan sewajarnya atau kematian itu di manipulasikan untuk kepentingan kaum dan agama tertentu sahaja.

11. PUTRA Menyokong pasukan Peguam keluarga Adib dan mendoakan kelancaran lidah mereka untuk berhujah menentang penguasa yang sedang mabuk kuasa dan yang cenderung menyalahgunakan kuasa mereka untuk mengekalkan autoriti mereka yang bersifat sementara.

Sekian terima kasih

PUTRA PERKASA NEGARA
#RasisBerpelembagaan

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)
Pengerusi Biro Undang-undang dan Pengaduan Awam PUTRA
18 Julai 2019