DOKUMEN SAMAN PEMULA SAMAN KEABSAHAN SEKOLAH VERNAKULAR DI MAHKAMAH TINGGI

AFIDAVIT SOKONGAN SEKOLAH VERNAKULAR HC

 

SAMAN PEMULA MOHD KHAIRUL AZAM HIGH COURT

 

Antara laporan media adalah seperti berikut

https://www.sinarharian.com.my/article/62309/BERITA/Mahkamah/Peguam-sekali-lagi-cabar-sistem-sekolah-vernakular-di-Mahkamah-Tinggi

 

Berikut pula ialah rakaman sidang media pemfailan Saman Pemula memohon Perintah Deklarasi Mahkamah Tinggi untuk mengisytiharkan Seksyen 17 dan 28 Akta Pendidikan 1996 (yang memberikan kuasa kepada Menteri Pendidikan untuk menubuhkan Sekolah Vernakular yang di kecualikan menggunakan bahasa kebangsaan untuk maksud rasmi) sebagai bertentangan dengan Perkara 152 (1)(a) Perlembagaan Persekutuan.

 

Nasib Tommy Thomas

Mengikut Perkara 145 Perlembagaan, YDPA hendaklah melantik Peguam Negara atas Nasihat Perdana Menteri.

Ini bermaksud, YDPA tiada pilihan lain melainkan terpaksa melantik sesiapa sahaja yang di cadangkan oleh PM.

Untuk memecat AG, YDPA boleh memecat Tommy Thomas dengan menitahkan penubuhan satu Tribunal Sebagaimana Tribunal memecat seorang Hakim Mahkamah Persekutuan.

Namun Tribunal ini juga hanya boleh di titahkan di wujud kan oleh YDPA atas Nasihat PM.

Tanpa Nasihat dari PM, YDPA tidak mempunyai kuasa Perlembagaan utk memecat Tommy Thomas.

Jadi nasib Tommy Thomas berada dalam tangan PM.

Sama2 lah Kita berdoa kepada Allah untuk mengilhamkan sesuatu kpd PM kamu tu.

SIRI MEMBEDAH KEPALA HOTAK TOMMY THOMAS 2.0

1. Saya membaca tulisan TT bertajuk Law Politics and Business-A conflict of interest? Iaitu sebuah penulisan ilmiah beliau yg di terbitkan pada bulan Jun 1986, lebih 30 tahun sebelum beliau menjadi Peguam Negara.

2. Ketika itu beliau mengkritik Daim Zainuddin, seorg Menteri dalam kabinet Dr Mahathir yang pada anggapan beliau ketika itu telah menyalahgunakan kuasa beliau sebagai Menteri Kewangan dengan terlibat membeli saham bank UMBC.

3. TT turut mengkritik Mahathir di mukasurat 19 dengan memetik kenyataan ASWJ yg memaki Mahathir kenapalah PM4 ni bahlol sangat boleh menutup mata terhadap seseorang yg jelas korup di mata awam dan masih mengekalkan beliau dalam kabinet?

4. Selepas 30 tahun, PM4 yg bahlol itu telah melantik TT sebagai Peguam Negara dan TT membebaskan LGE dari pertuduhan jenayah rasuah dan salahguna kuasa yang kesalahan LGE itu adalah sama dgn Khir Toyo yg telah di sabitkan kesalahan.

5. Dalam tulisan berkenaan, TT menggesa di tubuhkan Suuhanjaya Siasatan DiRaja menyiasat Daim.

6. Sekarang perahu dah di air, pendayung dah di tangan. Kenapa tunggu lagi? Skandal salahguna kuasa Daim ini masih berterusan hingga kini dan Daim kini bernilai USD300 pada setiap minit sekarang.

7. Mungkin juga TT sengaja memilih tajuk bukunya Abuse Of Power kerana sebaik sahaja menjadi Peguam Negara, beliau menganugerahkan pula banyak job Jabatan Peguam Negara kepada firma guamannya dan kroni2nya.

8. Bodohnya rakyat jika masih percaya TT manusia terbijak, bersih dan berkecuali.

9. Paling bodoh pastinya PM7 yang memaksa Agong melantik TT dan baginda melantik TT dengan mencatatkan bantahan baginda.

I know.

Lama sangat bodohnya Tommy Thomas dalam mengendalikan kes jenayah

Kuliah undang2 percuma untuk rakyat Hakim Negara.

1. Saya nak komen hanya berkaitan Hujahan Tommy Thomas yang di laporkan menyatakan seperti berikut:-

“Sebagai tertuduh, dia akan dapat bersuara nanti, maka dia perlu benarkan versi pendakwaan diberitahu dahulu (ketika peringkat pendakwaan).

“Tiada guna mengkritik media, kerana mereka melaporkan versi kami. Tiba giliran pembelaan, dia (Najib) boleh memberikan versinya.

2. Saya taknak ulas berkaitan kandungan lain dalam pemberitaan ini. https://m.malaysiakini.com/news/484457

3. Hujahan TT ini menunjukkan walaupun selepas lebih 1 tahun menjadi Peguam Negara, TT yg tiada langsung pengalaman mengendalikan kes2 jenayah sepanjang karier kepeguaman beliau, beliau masih naif bab undang2 jenayah sekarang.

4. Utk pengetahuan TT, walaupun sekarang di peringkat pendakwaan membentangkan kes Prima facie terhadap tertuduh, Versi keterangan pembelaan tertuduh hendaklah di kemukakan dan di timbulkan oleh Peguambela tertuduh ketika menyoalbalas saksi2 pendakwaan.

5. Jadi kenyataan TT yg menyatakan bahawa “sekarang giliran kes kami dan media hanya melaporkan Versi kes kami manakala Versi pembelaan kamu boleh kamu ceritakan nanti semasa peringkat pembelaan kamu” adalah kenyataan BODOH dari seorang yang memegang jawatan sebagai PENDAKWARAYA.

6. Adalah hak undang2 pembelaan untuk meletakkan Versi keterangan pembelaan seawal Mungkin di peringkat kes pendakwaan ini bagi mengelakkan pembelaan terperangkap dengan pembelaan “afterthought” jika hanya di bangkitkan di peringkat pembelaan nanti.

7. Maksudnya, jika tertuduh ingin mengemukakan bukti alibi contohnya, bahawa beliau tiada di Tempat kejadian sepertimana pertuduhan, maka fakta keterangan alibi tertuduh hendaklah di kemukakan seawal Mungkin, bukan selepas pembelaan di panggil.

8. Jadi lama sangat bodohnya TT dalam mengendalikan kes jenayah.

9. Patut lah yg merogol indon Bebas, yang mendera indon Bebas, yang mengintai bawah skirt amoi kedai cermin mata Bebas, yang makan rasuah Jakel rm800k Bebas, yang di rasuah dgn banglo harga murah dari pasaran Bebas.

10. Dah Peguam Negara kita tau berjoget dgn siti kasim je.

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Peguambela & Peguamcara

PERMOHONAN BAPA ALLAHYARHAM ADIB UNTUK PROSIDING MENGHINA MAHKAMAH OLEH PEGUAM NEGARA

KENYATAAN MEDIA PUTRA BERKAITAN PERMOHONAN BAPA ALLAHYARHAM ADIB UNTUK PROSIDING MENGHINA MAHKAMAH OLEH PEGUAM NEGARA.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

1. Mahkamah Koroner akan membuat keputusan pada hari Rabu minggu hadapan samada untuk menamatkan prosiding Inkues atau meneruskan memanggil saksi tambahan dan samada untuk mendengar permohonan Bapa Allahyarham untuk memulakan prosiding menghina Mahkamah ke atas Peguam Negara.

2. PUTRA Menyokong penuh jika Mahkamah memanggil Tommy Thomas untuk memberikan tunjuk sebab Mengapa beliau tidak boleh di kenakan tindakan menghina Mahkamah.

3. Umum mengetahui bahawa ketika prosiding Inkues Adib masih berjalan, secara tiba-tiba di laporkan pihak pengurusan kuil Sri Mariamman telah menarik balik Rayuan mereka di Mahkamah Rayuan dan Peguam pihak kuil memberikan alasan penarikan balik Rayuan berkenaan adalah Berikutan pemfailan satu afidavit Jawapan oleh Jabatan Peguam Negara yang menyatakan bahawa Adib mati akibat di langgar van EMRS dan bukannya sebab di belasah.

4. Selepas berita ini tersebar, masyarakat Sivil telah mempersoalkan tindakan Peguam Negara mengarahkan pemfailan afidavit berkenaan dalam keadaan prosiding Inkues Adib masih belum berakhir dan Hakim Inkues masih belum membuat keputusan berkaitan punca sebenar kematian Allahyarham.

5. Umum melihat tindakan Peguam Negara yang mengikrarkan satu afidavit bersifat pramatang dan mendahului keputusan Mahkamah adalah satu bentuk jenayah penghinaan kepada Mahkamah.

6. Jadi tindakan bapa Allahyarham mengarahkan permohonan prosiding menghina Mahkamah ini amat lah bertepatan dengan kebimbangan netizen yang melihat terlalu banyak campurtangan tak wajar dari Peguam Negara terhadap prosiding Inkues ini yang seolah-olah mahu membimbing Hakim Koroner agar membuat keputusan Selaras dengan Pendapat pramatang Peguam Negara tersebut.

7. PUTRA mendesak agar tiada tangan-tangan politik cuba untuk mempengaruhi Hakim bagi menentukan samada prosiding menghina Mahkamah ini patut atau tidak patut di mulakan terhadap Peguam Negara dan rakyat akan memerhatikan dengan penuh minat perkembangan kes ini.

8. PUTRA mengimbas kembali peristiwa pada tahun 1998 di mana Tommy Thomas ketika itu telah di jatuh kan hukuman Penjara dan denda oleh Hakim RK Nathan kerana kenyataan beliau yang menghina Mahkamah. Rujuk di pautan ini https://m.malaysiakini.com/news/473583

9. Jadi Tommy Thomas yang pernah di rekod kan pernah di sabit kan kesalahan jenayah menghina Mahkamah perlu sekali lagi di hadapkan untuk pertuduhan yang sama.

10. Keadilan untuk Allahyarham Adib bukan sahaja untuk keluarganya malah seluruh rakyat Malaysia yang bersedih dan memerhatikan samada kematian seorang wira Negara akan mendapat pembelaan sewajarnya atau kematian itu di manipulasikan untuk kepentingan kaum dan agama tertentu sahaja.

11. PUTRA Menyokong pasukan Peguam keluarga Adib dan mendoakan kelancaran lidah mereka untuk berhujah menentang penguasa yang sedang mabuk kuasa dan yang cenderung menyalahgunakan kuasa mereka untuk mengekalkan autoriti mereka yang bersifat sementara.

Sekian terima kasih

PUTRA PERKASA NEGARA
#RasisBerpelembagaan

Mohd Khairul Azam Bin Abdul Aziz
Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (PUTRA)
Pengerusi Biro Undang-undang dan Pengaduan Awam PUTRA
18 Julai 2019